Persbericht: Alfred Schaffer wen 7de Awater Poëzieprijs

Amsterdam, 27 januari 2015

Alfred Schaffer wint zevende Awater Poëzieprijs

De dichtbundel Mens Dier Ding van Alfred Schaffer heeft de Awater Poëzieprijs 2014 gewonnen. Dat wordt vandaag bekend gemaakt in het nieuwe nummer van poëzietijdschrift Awater. Negenentwintig Nederlandse en Vlaamse ‘beroepslezers’ (poëziecritici, -wetenschappers en –bloemlezers) kozen uit het poëzieaanbod van het afgelopen jaar de bundel die zij het meest waarderen. Mens Dier Ding van Alfred Schaffer, verschenen bij uitgeverij De Bezige Bij, werd met een ruime meerderheid als winnaar verkozen.

De Awater Poëzieprijs is de jaarlijkse poëzieprijs van poëzietijdschrift Awater ter waarde van € 500,- . Voor de toekenning van de prijs is een keur aan ‘beroepslezers’ (medewerkers van o.m. De Volkskrant, De Morgen, NRC Handelsblad, Het Parool, Vrij Nederland, Poëziekrant, De Groene Amsterdammer en Awater) gevraagd een top 3 in te leveren van dichtbundels uit het afgelopen jaar. Aan de hand van deze top 3 kregen de bundels punten toegekend.

Enkele citaten uit de oordelen over Mens Dier Ding:

• “In Mens Dier Ding staat de Zuid-Afrikaanse verzetsheld/tiran Shaka Zulu centraal, maar Alfred Schaffer viert bovenal dat poëzie vrijheid is in taal en vorm. Wat een verademing!”
  • “Een indrukwekkende, monumentale bundel, die erin slaagt zijn spankracht 141 pagina’s lang te behouden: mythologische geschiedenis, een anachronistische, gefabuleerde biografie van Sjaka Zoeloe en sciencefiction in één. Een ingenieus opgebouwde bundel rond een werkelijk verzinsel.”
  • “De huiveringwekkende herschepping van het verhaal van Zoeloekoning Sjaka heeft me het hele jaar vergezeld.”
  • “Hallucinant caleidoscopisch Meesterwerk.”

Op woensdag 4 februari a.s., aan het eind van de Week van de Poëzie, zal de prijs tijdens het Gedichtenbal in de Stadsschouwburg in Amsterdam officieel aan Alfred Schaffer worden uitgereikt.

Eerdere winnaars van de Awater Poëzieprijs zijn:

2013: Mustafa Stitou − Tempel

2012: Menno Wigman – Mijn naam is Legioen

2011: Anne Vegter – Eiland berg gletsjer

2010: K. Michel – Bij eb is je eiland groter

2009: Arjen Duinker – Buurtkinderen

2008: Tonnus Oosterhoff – Ware grootte

Hartelijke groet,

Myrte Leffring

bureauredacteur

Stichting Poëzieclub / Awater

Nieuwezijds Voorburgwal 330

1012 RW  AMSTERDAM

7 Kommentare op “Persbericht: Alfred Schaffer wen 7de Awater Poëzieprijs”

1. Marlise J :

Veels geluk hiermee Alfred!

2. Melt Myburgh :

Veels geluk, Alfred!

3. pierre-marie finkelstein :

Van harte gefeliciteerd Alfred!
    Pierre-Marie

4. Baie geluk, Alfred. Jy is nou ewe veel ‘n onmisbare deel van die Suid-Afrikaanse en Laelandse digkuns.

5. Alfred Schaffer :

Dankie baie vir die mooi woorde, en hartelijke groeten uit een donker, koud en nat Nederland.

6. Johann Lodewyk Marais :

Hartlik geluk, Alfred!

7. Joan Hambidge :