Menu
Versindaba
  • Nuwe Bundels
    • Digbundels (2024)
    • Digbundels (2023)
    • Digbundels (2022)
    • Digbundels (2021)
    • Digbundels (2020)
    • Digbundels (2019)
    • Digbundels (2018)
    • Digbundels (2017)
    • Digbundels (2016)
    • Digbundels (2015)
    • Digbundels (2014)
    • Digbundels (2013)
    • Digbundels (2012)
    • Digbundels (2011 & 2010)
  • Resensies
    • Resensies
    • Resensente
  • Gedigte
    • Gedigte (A-L)
    • Gedigte (M-Z)
    • Kompetisies
    • Vertalings
      • 100 Duitse bestes uit die 20ste eeu
  • Digters
    • Digters
    • Onderhoude
    • Stemgrepe
  • Skryfhulp
  • Borge
  • Oor Versindaba
    • Kontak
Versindaba
6 June 202410 June 2024

Resensie: “aalmoes vir die bootman” (Andries de Beer)

 

 

Resensie: aalmoes vir die bootman deur Andries de Beer. Turksvy Publikasies, 2024. ISBN: 9780796151810

Resensent: Amanda Swart

De Beer se debuut is inderdaad meer as ’n aalmoes

In ’n land waar ons toenemend elke dag met die dood op ons skouers leef, is dit sekerlik nie vreemd dat daar literêre werke verskyn met die dood as een van die deurlopende temas nie. Suid-Afrikaners se kennismaking met die dood gebeur op ’n al hoe jonger leeftyd.

Andries de Beer, ook bekend as Andries van Pretoria, al woon hy deesdae in Durbanville en werk in Wellington, se eerste gedig het in 1993 verskyn, gevolg deur publikasies in Poort. Tydens interkulturele musiek-en poësie-aande staan hy voor die mikrofoon en begin hy oop-verhoog aande vir ongepubliseerde digters. Hy raak betrokke by die Oopmond-bekgeveg- aande en hy publiseer van hierdie gedigte in Ons Klijntjie. Hierdie manier van dig en musiek maak, wat gemunt is as Slam-poetry (ook verwant aan punk poetry), het ’n populêre manier van veral jonger kunstenaars geword om op ’n ander manier kommentaar te lewer oor die samelewing, politiek, korrupsie, en vele ander temas.

De Beer het sy gedigte gebundel met die titel aalmoes vir die bootman. Die titel herinner aan die verhaal van Charon, die Griekse bootman in die mitologie, wat die siele van dooie mense oor die Acheron- en Styx-rivier, wat die wêreld van die lewendes en die dooies van mekaar skei, vervoer. Geld van min waarde (ʼn aalmoes, bekend as Charon se obool) word naby of in die monde van dooies gesit, of langs die urn van mense wat veras is. ʼn Aalmoes is ook die klein liefdesgawe wat jy aan ʼn bedelaar of behoeftige gee, iets wat dikwels ʼn vernederende ervaring kan wees.

Die digter skryf gedigte aan en oor bekende mense wat reeds oorlede is, soos Ollie Viljoen (die titelgedig op p. 25), of Piet Botha, Ian Raper, of aan mense wat persoonlik aan die digter bekend is. Hoe het hierdie mense hul reis na ʼn anderkant ervaar, het hul ʼn aalmoes gegee aan die bootman? Om iets in ruil te gee, word die viatikum van die Laaste Nagmaal, die laaste rite waar voorsiening gemaak word vir die reis na die doderyk. Vergelyk byvoorbeeld die volgende fragment uit die gedig wat ook die titel van die bundel is:

die bootman sal ʼn deuntjie vra

om vir jou en jou trekklavier

na ʼn anderkant te dra

jy sal saggies begin speel

ʼn ou wysie, dalk een wat hy ken

hy sal saamneurie

en sy voet ritmies klap

(…)

 

Ollie Viljoen betaal sy reis na ʼn anderkant (nie die anderkant nie) met sy musiek en talent. Die doderyk en die reis na die dood word verbeeld met verwysing na byvoorbeeld Piet Botha se “suitcase van ons winter is nou vol musiek” (p.26) en “Breyten sal sterf”, Ingrid het seewiere en “in die donker word ek jonker/skerwe spieëls jou paspoort na lag”.

Die tema van die dood word ook aangeraak deur gedigte soos “memento mori” en “mortem obire”, waarin die terugkerende simbool van die laksman die ek-spreker aan sy eie geveg teen en met die dood herinner.

Die bundel bestaan uit 5 afdelings wat geskei word deur skilderye deur die digter self. Met hul kleurvolheid, abstraktheid, ekspressionistiese uitbeelding en die duidelike simboliek word die leser goed voorberei vir die gedigte wat in daardie betrokke afdeling volg. Hierdie visuele uitbeeldings versterk die temas en die intertekstualiteit van die gedigte wat voortdurend met mekaar praat – woord en beeld in konstante interaksie. Diere word uitgebeeld in gevangenskap, mense loop op skedels rond, die mens kyk in die spieël en sien ʼn dier, die metaforiese betekenis kan nie gemis word nie. Dit is jammer dat die titels van die skilderye nie gegee word nie.

Die gedigte handel ook oor pa en minnaar-wees, oor menswees, jonk wees, politiek, die skepping, tyd en tydloosheid, ewewig, die seksdaad as vorm van kreatiwiteit en elke keer ʼn vorm van sterf. In “post mortem” (p. 52) byvoorbeeld:

 

die kleindood

wat ons sterf

loop hand aan hand

om die blaas

oor die bors

in die gleuf

 

met ʼn godkomplot

 

vermurwing

van vlees

gees

wêreldse vrees

en

as die offer rein is

ook soms

sommer net

menswees

 

Hy wonder oor geloof en die verlies daarvan. In die donker verse beeld hy die angs van ons menslike bestaan uit. Daar is verwysings na waansin-as-dood-wees en die waansin-van-die-dood self, ook sy eie. Die verskrikking van dinge wat gebeur, word parallel geskryf met die Kersverhaal, ons skuld aan die verval van die wêreld word op hierdie manier ʼn aanklag teen die mensdom, soos bv. in “genade” (p.67):

 

stille nag heilige nag

ʼn kind word gebore

sy ma was verkrag

 

Jesus-kind lank verwag

lig uit lig uit die Vader se ryk

 

die kind word ontvang

met kanker en vigs

 

word uit lief aan mense gelyk

 

die welsyn het hom kom haal

hulle sê sy ma het hom weggesmyt

 

Heer gebore vir ons

 

Jirre hoekom vir ons?

 

Ons is immers slawe van onsself en ons eie lewens. In “slaaf” (p. 76) skryf hy

 

van agt tot vier

loop ons soos primate

geskool en gedas

evolusionêr aangepas

ʼn model van struktuur

die volmaakte sirkusdier

 

Die bundel bestaan uit vrye verse. Dit is insiggewend om na die tipografie van die gedigte te kyk binne die temas wat aangeraak word, en die woordspelings wat gebruik word. Die lewe van die “ek” binne ons verworwe wêreld, die middelklas bestaan, verwysings na die Voëlvrybeweging en die ironiese vrywording daarna, binne die slaaf-word en slaaf-wees van ons huidige bestaan word deur struktuur verder uitgebou. Die verse het selde hoofletters en leestekens, want die vrywording word deur niks en niemand anders as onsself aan bande gelê nie.

Dalk lê ware vrywording in die betaling van die aalmoes vir die bootman, want een of ander tyd kom hy ons haal om te betaal.

ʼn Ernstige bundel wat ook humor bevat, ons eie weerloosheid uitbeeld en ons onvermoë om alles te verstaan. Want …

 

die Here is ʼn hond

een met ruwe pels

vol littekens

van mishandeling

ʼn straatbrak

sy is ʼn teef

haar naam is Ragel

en sy lek

trane op

(Uit: vir my seun, p. 13)

 

Voorwaar meer as ʼn aalmoes deur hierdie digter! Ons sien uit na die volgende een.

Deel:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on X (Opens in new window) X

Like this:

Like Loading...

1e kommentaar op “Resensie: “aalmoes vir die bootman” (Andries de Beer)”

  1. Balt Vermeulen says:
    6 June 2024 at 21:38

    n Debuut met verse wat talm in die gedagtes en vra vir weer lees. Geluk met n uitstekende punk versameling!

    Reply

Lewer kommentaar Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meeste gelees

  • Augustus-kompetisie
  • Resensie: “om my kastele in Spanje te sloop” (jaco barnard-naudé)
  • Resensie: "wanneer woorde asemhaal" (Maritha Broschk) & "swartland" (Rudolph Willemse)
  • Sonja Loots in gesprek met Alwyn Roux oor "Weerskyn"
  • Resensie: "Kinderlê" deur Lynthia Julius

Nuutste bydraes

  • Joan Hambidge. Borges, Sheila Cussons en Johann de Lange
  • Persverklaring: Groot poësieprys ter ere van Breyten Breytenbach
  • Gerard Scharn. Portret van van Monika Pon-Su-San door Vladimir Tretchikoff
  • 100 Duitse Bestes: Else Lasker-Schüler (1869-1945)
  • Resensie: “De ontdekking van het eiland: breytenbachiana” (Yves T’Sjoen)

Nuutste kommentaar

  1. Jacobus Swart on Jacobus Swart. Franz Kafka15 May 2025

    Beste mnr. Scharn Ek waardeer u kommentaar. Dankie dat u my werk gelees het.

  2. Dietloff Van der Berg on Resensie: “Feesmaalgang” (Dietloff van der Berg)14 May 2025

    Baie dankie Joan Hambidge vir die fyn lees en die hoog gewaardeerde slotsom.

  3. Gerard Scharn on Jacobus Swart. Franz Kafka14 May 2025

    Beste Jacobus Swart, het leven van Kafka kort maar compleet weergegeven. Tientallen boeken hoeven nu niet meer gelezen te worden.

  4. Ena on Celesté Fritze. Vergetedal8 May 2025

    Mooi, Celeste!

  5. Barbara Steyn on Celesté Fritze. Vergetedal8 May 2025

    Soooo mooi beskryf!!!

Kategorieë

  • Artikels, essays, e.a.
  • Binneblik
  • Blogs
  • Digstring
  • Gedigte
  • Kompetisies
  • Nuus / Briewe
  • Nuwe Publikasie
  • Onderhoude
  • onderhoude
  • Resensies
  • Stemgrepe
  • Uncategorized
  • Vertalings
  • VWL 50 jaar later
  • Wisselkaarten
©2025 Versindaba | Ontwerp deur Frikkie van Biljon
%d