Menu
Versindaba
  • Nuwe Bundels
    • Digbundels (2024)
    • Digbundels (2023)
    • Digbundels (2022)
    • Digbundels (2021)
    • Digbundels (2020)
    • Digbundels (2019)
    • Digbundels (2018)
    • Digbundels (2017)
    • Digbundels (2016)
    • Digbundels (2015)
    • Digbundels (2014)
    • Digbundels (2013)
    • Digbundels (2012)
    • Digbundels (2011 & 2010)
  • Resensies
    • Resensies
    • Resensente
  • Gedigte
    • Gedigte (A-L)
    • Gedigte (M-Z)
    • Kompetisies
    • Vertalings
      • 100 Duitse bestes uit die 20ste eeu
  • Digters
    • Digters
    • Onderhoude
    • Stemgrepe
  • Skryfhulp
  • Borge
  • Oor Versindaba
    • Kontak
Versindaba
16 February 202320 February 2023

Marlies Taljard. “Helder Saterdag”: Op die spoor van ‘n gedig

 

 

 

Die laaste gedig in Theunis Theodorus Cloete se laaste bundel, “Karnaval en Lent is een gedig” lui:

 

“op sy beurt is die gedig omvattend geïnteresseer

in die beleefbaar eksistensiële benoembare

en vermoedelike onnaspeurbare Onbenoembare

 

hoe die vis deur my ingewande gekonsumeer

word tot drek en tegelyk Ichtus simboliseer

 

die liggaam kan selfs as hy vermink is

homself in ʼn raptus mentis

tot die eteriese sublimeer

 

die gedig verklaar

die omblom van soma in pleroma

is en bly onverklaarbaar

 

die gedig wil die geveg tussen karnaval en lent

in ʼn onbesliste gewapende stilstand op die ou end

in taal besweer”

(Cloete, 2014:160)

 

Die gedig wil dus die verband beskou tussen dit wat bestaan en tasbaar en voelbaar is en dit wat numineus, eteries, onbenoembaar en onnaspeurbaar is. Die gedig wil soma (liggaam) in pleroma (gees) omsit, oftewel die aardse oorstyg en daaruit ʼn essensie onttrek wat ewigheidswaarde, universele waarde of insig in die menslike kondisie bevat. Dát soma deur die digter in pleroma omgesit word, spreek uit die bostaande gedig, maar hóé dit gebeur, bly ʼn geheimenis, selfs vir die digter!

Ons weet dat die digter T.T. Cloete laat in sy tienerjare polio opgedoen en lewenslank aan komplikasies van dié siekte gely het, onder andere dat hy mank geloop het. Sy digkuns wemel letterlik van gedigte oor geskende en siek mense. Ek noem ʼn enkele voorbeeld: In die gedig “Achilles se skild” (Cloete, 2011:82-90) herskryf Cloete die maak van Achilles se skild in die Ilias deur die “horrelvoet Hefaistos”. Ons kan aanneem dat die digter T.T. Cloete Hefaistos, die Griekse god van vuur en kunstenaar wat die wonderbaarlike Achillesskild smee, as persona van homself beskou – sien Taljard, 2019 https://journals.co.za/doi/epdf/10.17159/2224-7912/2019/v59n1a2 Verwysings na Hefaistos kom meermale in Cloete se werk voor. Die mank Hefaistos is terselfdertyd een van die grootste kunstenaars, byvoorbeeld in die bogenoemde gedig:

 

“die kunstenaar met die behendige hande

die krom kreupele wat die onderdanige is

van die elegante en rats atleet (…)”

(Cloete, 2011:82)

 

Die lelike, onvolmaakte, siek mens in Cloete se poësie is dikwels dié persoon wat ten spyte van liggaamlike hindernis sy beperking te bowe kom en die pyn (soma) in skoonheid (pleroma) omskep. Ons sien ook dikwels dat die digter soek na die positiewe/goeie en selfs die les wat uit die siekte te leer is. Weer eens volstaan ek by een voorbeeld: In “Breughel bestry Descartes en Kant” (Cloete, 2024:23) betoog hy dat Breughel

 

“die walg van ons feeste

van ons tand en tong

van ons gulsigheid en vraatsug

 

[skilder]

straks om daarvan te genees[.]”

 

Die digter beskou dié tegniek as

 

“… die eindelose onbesliste swaar

Geveg tussen Karnaval en Lent

 

kerk en kroeg

 

vismark en varkhok

 

soma en pleroma[.]”

 

(Die vis is in hierdie bundel simbolies van Ichtus, ʼn argetipiese simbool wat steeds o.a. deur Christene gebruik word.)

Die bostaande beskou ek as een van die vernaamste temas in Cloete se werk en uit verskeie Ars Poetica-gedigte is dit duidelik dat hy homself beskou as digter van die konkrete wat soek na die abstrakte en eteriese wat daarin opgesluit lê.

Die tema van hierdie artikel is “ʼn Gedig val nie sommer uit die lug nie”. Hierbo het ek aangetoon dat Cloete homself veral in die laaste jare van sy lewe dikwels besig gehou het met die vraag hoe die banale, aardse en liggaamlike in skoonheid en kuns omgesit word – dus die digterlike proses in hierdie geval (hyself maak dié proses ook graag van toepassing op die musiek en die beeldende kuns). Cloete se boek “Die groot misterie van twee vroue: Briewe aan Anna” (2016) verskyn na die dood van sy vrou Anna en bevat briewe wat die digter voor en na Anna se dood aan haar rig. Dit werp interessante lig op Cloete se beskouing van siekte, pyn, trauma, lyding en die dood en die ontstaan van kuns (gedigte) ten spyte (of juis as gevolg) daarvan. Ek volg in hierdie artikel die ontstaan van die bekende gedig “helder Saterdag” met die klem op Cloete se ervaring van Anna se siekte en dood soos dit in sy briewe aan haar opgeteken staan en die tema van omsetting van soma in pleroma.

 

helder Saterdag

 

hoe wonderlik is hierdie dag

 

haar eerste dialise word gedoen vroegdag

en Adcock Ingram se glukose word getap

slopemmers vol

 

vannag het die osmose goed presteer

dit weeg 12 kilogram

“dit is ʼn goeie oes”

 

Johannes stort die aftreksel plek-plek

uit oor die tuin

 

mog dit die blomme goed laat was

die komas daarmee saam wegspoel

die kanker in die nier die klomp poliepe

en die spasme in die kolon

 

die nagsuster vertrek ʼn uur ná sonop

 

hom maak hy vermoeid dig toe

diep in die uitskopstoel vlak langs haar bed

en slaap sy kort vermoeide slaap

 

haar voete is geswel en blou

waar sy haar toon gestamp het

 

die ribbes wat gekraak is

en die skaambeen ná haar val

genees langsaam maar dit genees

 

haar huid juk steeds en is ʼn fyn

deursigtige vliesdun membraan

 

teetyd gee Kobus haar fisio

 

daar’s bloed in haar urine

 

die peristalsis móét vandag saamwerk

 

dit wat ons daagliks uit die aarde inneem

dit eis sy daagliks weer van ons terug

 

vir ons self afstootlik

herinner sy ons aan ons aardsheid

 

sy doen dit langsaam tot sy ons self vat

 

die warfarin maak beettuin onder haar huid

 

sag aan haar roomgeel vel vat hy

streel oor die pers bloedvlinders

 

geboortevlekke van die dood

 

hy streel sag oor haar buik

wat bult asof sy swanger is

 

haar dun skene haar breekbaar dun polse

betas hy goties slank

soos op ʼn skildery van Jan van Eyck

 

vroeg in die dag is sy doodmoeg

 

tog het sy goed geslaap vannag

 

sy word benoud en bleek

 

haar pols tik flou     die bloedsuiker is 6.1

sy mag vandag agurkies eet as toegif

en jellietots suig vir die bitter mond

 

die vispastei vir middagete gooi sy op

 

die mooiste woord uit haar langsame mond

op hulle middaguitstappies met die Honda is mooi

 

mooi laatmiddagson     mooi grasvlaktes

mooi kwikkies in die tuin

 

hulle is porselein wat maklik kraak

poreus van die insypel en klad van die pyn

 

die kinders bel gereeld en sien na hulle om

daagliks kom hulle kuier en troos liefdevol

deur net die name in hulle monde vas te hou

 

saam sit die twee en kyk krieket

sy slaap in van vermoeienis     die skare

se gejuig as iemand uitgeboul word

laat haar opskrik

 

daar is ʼn bal en ʼn tweede bal

ʼn rooie en ʼn swarte wat die son

grondlangs maak wat onfeilbaar begelei

 

vandag is sy helder

sy weet hoe laat dit is en watter dag

 

ʼn onaardse dag waarin bont mense

stampvol luilekker op pawiljoene sit

of skuins lê onder reënboogsambrele

op hellings groen gras en kyk

hoe speel atlete in lakenwit klere krieket

met die lewe wat skreeu en gil

en in die hande klap

(Cloete, 2014:141-144)

 

Iewers aan die einde van Februarie / begin Maart 2002 begin Theunis Cloete sy briewe aan sy vrou Anna: die dag toe kanker in haar linker nier gevind is en voorspel is dat sy slegs drie maande oor het om te lewe. Uiteindelik leef sy nog ongeveer vyf jaar en sterf op 2 Mei 2007. In dié tyd en vir agt jaar na haar dood (Maart 2015) skryf Cloete gereeld briewe aan haar waarin hy besin oor hulle vreugdevolle tye, hulle geluk en oor haar siekte, lyding, dapper lewensingesteldheid en haar dood. Hy skryf oor die twee vroue wat dié 13 jaar van sy lewe oorheers: sy geliefde Anna en die Vrou, wat die dood versinnebeeld, en na wie hy deurgaans slegs as “die Vrou” verwys.

Benewens nierkanker het Anna ook maagprobleme gehad wat haar lewe besonder onaangenaam gemaak het. Dieselfde tema wat in “Karnaval en Lent” ontgin word, kom vroeg in “Twee Vroue” ook aan bod:

 

“Waarom het ons ʼn maag? Dit word vir my ʼn metafisiese probleem. Ek verstaan nie hoe vlees omgesit kan word in taal en drome nie, en ek verstaan glad nie hoekom ons brein in stand gehou moet word deur ons maag nie.” (Cloete, 2016:52)

 

Tog gaan dit in die briewe meer dikwels oor die banale besonderhede van Anna se siekte as oor filosofiese kwessies. ʼn Ongedateerde brief tussen Julie en Oktober 2004 noem:

 

“”Jy moet elke dag jou urine ondersoek of daar bloed in is. Nou meet ons alles: jou hemoglobine, jou ureum, jou suiker. Ek het nooit geweet ʼn mens het sulke goed nie. Dit klink soos vloekwoorde. (Cloete, 2016:58)

 

Op 12 Desember 2004 staan daar:

 

“Jy gaan stadig agteruit, al gedra jy jou dapper (…) ʼn Mens kan vir niemand vertel wat dit is om so saam te leef met die Vrou wat langsaam intree nie. Mooi musiek, mooi natuur, mooi gedigte en verhale, niks kan die verval rem nie …” (Cloete, 2016:61)

 

Weer dus die ewige stryd tussen die “mooi” en die afgryslike. Uit die briewe blyk dit dikwels dat die skrywer nié meer die sprong van soma na pleroma kan maak nie, hoewel hy probeer. Hier, en ook in die gedig “helder Saterdag”, kom verwysings na vreugde/mooi én na pyn/lyding/siekte voor, maar dit voel asof die digter nie altyd in staat is om die banale, alledaagse te transendeer en die sprong na die eteriese te maak nie. Dit voel asof hy feite opeenstapel, maar dit nie meer kan/wil interpreteer nie. Tog is daar dae, soos iewers teen die einde van Augustus 2005 waarin Cloete skryf:

 

“Watter misterie, dat ander se ellende ʼn funksie het, sin het, jou kan troos, deurdat dit jou dwing om te vergelyk, jou laat sien: ‘’t had zoveel erger kunnen zijn.’” (Cloete, 2016:68)

 

En dan, iewers in September 2005 moet Anna begin om tuis dialise te kry. In ʼn ongedateerde brief skryf Cloete:

 

“Daar is nou al die onvoorsiene bykomende dinge wat die dialise by die kanker saambring, ʼn massa daarvan, die stapels kartondose met die vloeistof wat my werkkamer vol staan, die gereelde gaan haal van die duur papierhanddoeke, watte, soorte seep, klein handdoekies, ontsmettingsmiddele wat dwarsdeur deure en mure ruik en van jou kamer ʼn ongemaklike tuishospitaal maak. Al die pype, jou afhanklikheid van pype, dit lyk soos ʼn Sasol, die vrees dat die energietoevoer kan afsluit in die sogenaamde beurtkrag wat die swak regeringsamptenare ons aandoen (ek maak my gereed vir ʼn hofsaak as jy daarvan moet sterf), die vrees dat die masjien (die elektronika tog!) nie altyd werk nie, die ongemak van die dialisevloeistof in jou liggaam, jou geswolle buik. die dreineerpyp in jou buikholte … dit alles om nog langer te kan leef, om sogenaamd lewensgehalte te kan  hê.” (Cloete, 2016:68)

Hier, soos ook in die gedig “helder Saterdag” is ironie opvallend. Ook die ironie is ʼn poëtiese stylmiddel en het wel te make met die verwerkingsproses van (in hierdie geval) die terminale siekte en die omsetting van die alledaagse sleur in kuns en poësie.

Op 20 Februarie 2006 en weer ʼn maand later (Cloete, 2016:70, 71) skryf Cloete die dialise is ʼn vermoeiende proses en dat dit hom uitput. Wanneer die masjien onklaar raak, moet hy dikwels die helfte van die nag rondbel, en dit terwyl sy een hand se pols slap is en hy met die ander hand sy kruk vashou en ook nog verstellings op die dialisemasjien moet maak. Wanneer die masjien eindelik weer werk, erken hy: “Ek gaan na my kamer toe en kruip daar op die mat rond en vra dat God jou mag spaar.” (Cloete, 2026:72) Verskeie kere skryf hy dat hy met sy elmboë op sy bene sit en met sy gesig in sy hande … en huil. Verskeie kere skryf hy hoe hy op die mat rondkruip en bid. Kersfees 2006 (vier maande voor Anna se dood) het die aangrypende gedig “stilhuil” ontstaan:

 

stilhuil knyp die gapermosseloë tóé, knyp

vuur by die stram spleet van die ooglede uit. stilhuil ruk

ʼn droë wurg af deur die kramp van jou sluk

af in jou strot. die huid huil gloeiend in stilhuil. (…)

(Cloete, 2016:75)

 

Afbeelding gevind op:

http://joanhambidge.blogspot.com/2016/11/tt-cloete-die-groot-misterie-van-twee.html

 

 

Iewers in Mei 2007, dae na Anna se dood, skryf hy:

 

“Ek voel nog daardie bedrieglike vreugde van Maartmaand, kort voor die Vrou jou gevat het: Van Vrydag 16 Maart tot Dinsdag 20 Maart was daar ʼn pragtige heilige opflikkering in jou. Saterdag 24 Maart het ek die gedig ‘goeie helder Saterdag’ (sic) geskryf, maar dit nie vir jou gewys nie; Maandag die 19de en Dinsdag die 20ste loop jy tot by die hek die eerste keer na ʼn lang tyd; Dinsdag 20 Maart sê jy vir my: ‘Dalk is dit die keerpunt.’ (…)” (Cloete, 2016:101)

Weer en weer keer die skrywer in die daaropvolgende jare terug na dié “helder dae” (Cloete, 2016:191, 229, 241, 367). Op 11 Februarie 2009 skryf hy:

 

“Ek hoor jou smeking: Bid vir my.

Ek moet ophou. Dis ʼn Saterdag. Saterdae het ʼn kleur, aswit, bleek aswit. Ek skryf hierdie gedig oor en oor in my gemoed” [en dan haal hy die hele gedig “goeie helder Saterdag” aan, wat in Cloete, 2011 slegs “helder Saterdag” heet]. (…)

Ek lewe ʼn hele leeftyd oor.

Dis nou presies sewe jaar gelede, hierdie tyd van die jaar, einde Februarie begin Maart 2002, dat hulle die kanker in jou ontdek het.”

(Cloete, 2016:153-167)

 

Met inagneming van die bogenoemde sou ʼn mens enkele opmerkings kon maak:

Hoewel T.T. Cloete oor ʼn tydperk van 13 jaar telkemale dieselfde gebeure in sy briewe aan Anna beskryf, is daar baie min, indien enige, ander gedigte in digbundels opgeneem waarin hy mediese besonderhede oor Anna se siekte beskryf. In die “Twee Vroue” is daar wel enkeles. Die gedig “helder Saterdag” is die vergestalting van die oorheersende problematiek waarmee Cloete in die “Twee Vroue” worstel: die saambestaan en verweefdheid van liggaamlike ongesteldheid en die kreatiewe gees wat die afgryslike probeer besweer deur die “mooi” te wil raaksien; die geestesaktiwiteit wat die positiewe te midde van die skrikwekkende wíl raaksien en daarvan sin móét maak ten einde geestelik staande te kan bly. Dit sien ons in “helder Saterdag” byvoorbeeld in die dialise-aftreksel wat die tuinier oor die blomme moet uitgooi sodat hulle kan blom, uit die krieketspelers wat voluit in die lewe is, terwyl Anna (ironies!) sterwend na hulle kyk en (volgens verskeie inskrywings in die “Vroue”) haar krag uit die sportmanne se vitaliteit put – hoe die somatiese lyding en die “hoër” aktiwiteit van singewing deel is van dieselfde ervaring (dink hier aan Cloete se laaste bundel: “Karnaval en Lent is een gedig”).

In verskeie briewe aan Anna erken die skrywer dat hy hom in die laaste jare van sy lewe kwel oor die vraagstuk waarom God dit goed gedink het om die edelste aspek van die mens, naamlik sy vermoë om te dink en kuns te skep, afhanklik gemaak het van die afstootlikste liggaamsfunksies (ons moet eet, verteer en uitskei ten einde ons brein te voed). Die saambestaan van “mooi” dinge en verwerplike dade of verontmenslikende toestande kom veral in Cloete se laaste bundels, “onversadig” en “Karnaval en Lent is een gedig” voor – “helder Saterdag” is déél van dié tematiek. In “Achilles se skild” (Cloete, 2011:82-90) skryf Cloete oor die skild:

 

“Hefaistos tree hinkend ver terug

 

dan staan hy die lieflike kunstige skild

van ons ontglippende dubbele menslikheid

in een stuk gesmee aan Achilles af

(…)

dit is die wreedste geveg, saam met mooi dinge

wesensgetrou ingesmee in die buitenste kring van die nes

van konsentriese sirkels, hulle wat in mekaar pas

netjies soos die kringe in ʼn versteurde waterplas

 

Hoewel ons as mens nie die “dubbele menslikheid” (goed/sleg; edel/onedel; gesond/siek …) kan verklaar nie, is dit blykbaar “wesensgetrou ingesmee” in die menslike aard.

 

Bronne

Cloete, T.T. 2011. Onversadig. Kaapstad: Tafelberg

Cloete, T.T. 2014. Karnaval en Lent is een gedig. Kaapstad: Tafelberg

Cloete, T.T. 2016. Die groot misterie van twee vroue: Briewe aan Anna”. Kommetjie: Pooka.

Taljard, Marlies. 2012. Gesprek oor drie millenniums: T.T. Cloete se herskrywing van Homeros se Achillesskild-gegewe. https://doaj.org/article/3cdab815fa9748fda6f919defdf89ad9?gathStatIcon=true

Taljard, Marlies. 2019. Digterlike beheer en herinterpretasie: T.T. Cloete se transkripsie van twee antieke tekste in “Onversadig” https://journals.co.za/doi/epdf/10.17159/2224-7912/2019/v59n1a2

 

Deel:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on X (Opens in new window) X

Like this:

Like Loading...

Lees meer

← Marlies Taljard. Die Goue Ratio: Estetika van die boek
Marlies Taljard. … en liewe ooms, ek, ja ek, ek vry met julle seuns →

Lewer kommentaar Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meeste gelees

  • Augustus-kompetisie
  • Resensie: "Kinderlê" deur Lynthia Julius
  • Resensie: "Miniatuur". (Johann de Lange)
  • Boekbespreking: “Taboek” (Riku Lätti)
  • Resensie: “Stil gesprek” (Jan Pretorius)

Nuutste bydraes

  • Digtersprofiel: Philip de Vos
  • AVBOB Persverklaring
  • Joan Hambidge. Die dood as solesisme
  • Onderhoud met Marthé McLoud oor “Ontbloot”
  • 100 Duitse Bestes: Rainer Maria Rilke (1875-1926) (II)

Nuutste kommentaar

  1. Ilse on 100 Duitse Bestes: Rainer Maria Rilke (1875-1926) (I)9 June 2025

    Dankie vir die lieflike vertalings!

  2. Heleen Louw on Jacobus Swart. Franz Kafka4 June 2025

    Treffend uitgebeeld. Jou vermoe om die essensie van 'n lewe' te omskryf is iets besonders vir my. En dan jou…

  3. Caren Kearley on Resensie: “Dawerende stiltes” (Caren Kearley)4 June 2025

    Dankie Maria, jy is welkom om my te kontak as jy een wil bestel. carenkearley@gmail.com. Ek is Ninni ewig dankbaar…

  4. Joan Hambidge on Ilse van Staden. Deursigtige oggend3 June 2025

    Beeldskoon hoe hierdie gedig vloei.

  5. Charl-Pierre Naude on Charl-Pierre Naudé. Mymering28 May 2025

    Hierdie is 'n interessante kommentaar deur jou, Hans. Dankie. Ek kou nog daaraan ... Ek moet nog jou opstel waarna…

Kategorieë

  • Artikels, essays, e.a.
  • Binneblik
  • Blogs
  • Digstring
  • Gedigte
  • Kompetisies
  • Nuus / Briewe
  • Nuwe Publikasie
  • onderhoude
  • Onderhoude
  • Resensies
  • Stemgrepe
  • Uncategorized
  • Vertalings
  • VWL 50 jaar later
  • Wisselkaarten
©2025 Versindaba | Ontwerp deur Frikkie van Biljon
%d