Keiserstrand-tafoni
op die geologiese tydskaal van die heelal
teel klip toe nie so swaar nie
neem dit die rotskus nie veel meer nie as ’n duisend jaar
om ’n paar meter terug te tree:
ellipsoïed en sferies die heuningkoekholtes
waar sout en mikroskopies-klein ione kristalleer
waar graniet en basalt geomorfologies
tot evolerende tafoni verweer
miskien is dit in dié selforganiserende verweerpatroon
dat ek die spaarsamige energie kan sien
van tyd en ruimte en plek
by 32°58′ suid
(c) Susan Smith / November 2014
Baie dankie vir die skakels, Leon. Die onderliggende patroonmatigheid van alle dinge (en gepaardgaande fraksies) bly vir my fassinerend; en dat daar veel groter patroonmatighede is in wat ons dikwels as chaos sien.
Tafonomie is die studie van fossilering en is sekerlik afgelei van tafoni. Ek het nie Stevens se werk gelees nie maar ek sien dis in 1974 gepubliseer. Benoit Mandelbrot het in 1979 die Mandelbrot stel (set) ontdek wat onder andere patrone in die natuur beskryf en verklaar. Sien: http://en.wikipedia.org/wiki/Mandelbrot_set
Ek neem aan dat Stevens dalk ook verwys na die Fibonacci-sekwensie wat ook baie patrone in veral die biologie beskryf, onder andere sonneblomme: http://momath.org/home/fibonacci-numbers-of-sunflower-seed-spirals/
Dankie Everline en Myra. Miskien vind julle hierdie aanhaling interessant, wat iets meer sê oor die verskynsel:
“The origin of the word tafoni is unknown, but has Mediterranean origins. The word tafoni may stem from the Greek word taphos meaning tomb or sepulcher (Battisti and Alessio, 1957, after Twenhaile, 1992, pg. 44). Tafoni may also stem from a Corsican (French) word, taffoni, meaning windows, or from tafonare meaning to perforate (Wilhelmy, 1964).
Unifying themes among patterns appear in a plethora of different contexts in nature. Peter Stevens (1974) describes recurring spatial themes in the natural world such as spiraling, branching, cracking, bursting, and packing patterns. Since natural systems and living beings tend to expend minimal amounts of energy to maximize motion, they tend to conform to utilize 3 D space as efficiently as possible. In so doing, similar forms repeat. It is within these unifying themes in nature, wherein lies a bounty of beauty and intrigue.”
Baie nuwe begrippe; dis soos ‘n mikroskoop, wat skielik oor ‘n bekende voorwerp (klip) skuif en daar gaan ‘n deurtjie oop.
Baie dankie, lief Susan! x
Susan, jy en klip. En ek en klip. En Jan Rabie en klip. Klip gebore met geheue. Pragtig, baie dankie. Ek leer van tafoni.
Dankie Melanie!
So besonders hierdie gedig! Baie dankie.